http://moonshadowthemusical.com.au/_dev/

Ahad, 8 November 2009

Sesungguhnya Dialah Muhammad SAW

Membaca buku karya Idrus Shahab “ Sesungguhnya Dialah Muhammad SAW : Sebuah Novel”, yang diterbitkan oleh Pustaka Hidayah banyak hal yang menarik dan menurut saya patut untuk dijadikan rujukan bacaan kerana menceritakan peribadi Junjungan kita, Uswah kita Baginda Rasulullah Saw yang memang tidak akan pernah akan habis untuk bisa menceritakan sosok beliau yang Agung.

Disini saya cuma akan menuliskan kembali beberapa penggal cerita yang diambil dari buku ini,
mudah-mudahan dapat memberikan wawasan dan ilham untuk teman-temanku sekalian baik
yang sudah tahu maupun yang sebentar lagi tahu.

Buku ini merupakan sebuah novel yang menceritakan perjalanan seorang pemuda(penulis) ke India dan di sana penulis bertemu dengan seorang syaikh yang bernama Jamaluddin Rampoory. Dia adalah seorang ulama yang mengajar di Pesantren Miftahul ‘Ulum di daerah Lucknow India.
Pertemuan penulis dengan Syaikh membuat penulis lebih menyedari bahawa dalam diri Rasulullah SAW terdapat banyak sekali nilai luhur dan budi pekerti yang selama ini hilang kerana penulis sebelumnya tinggal di Jerman kota yang sudah metropolis dan jauh dari suasana religius.
Diskusi pertama yang dilakukan penulis terjadi ketika penulis berada di perpustakaan milik syaikh. Pada saat itu penulis membaca sebuah tulisan dr. Jamieson yang menjelaskan bahwa, mandi merupakan hal yang sangat berharga kerana tidak hanya membersihkan kulit tapi juga menguatkan kulit, menyegarkan badan, dan merangsang alat pencernaan dalam pertukaran zat….(hal 33).
Setelah itu syaikh menjelaskan bahwa sebelum orang Eropah pada abad pertengahan menyatakan bahawa mandi itu sangat penting, Rasulullah SAW telah memerintahkan umatnya untuk membersihkan seluruh badan dengan air dalam hal coitus, menstruatie, dan puerperium. (hal 34). Kerana diskusi tersebut penulis mulai menyedari tentang kebenaran-kebenaran tentang Rasulullah SAW yang selama ini hilang.
Pada akhir cerita, penulis akhirnya meninggalkan India setelah belajar di sana selama satu bulan.

Buku ini jika dilihat dari judul depan akan terlihat bahwa buku ini hanyalah buku tentang kisah-kisah Rasulullah SAW dalam beribadah. Padahal buku ini merupakan sebuah cerita yang menceritakan tentang perintah dalam berbagai hal dalam kehidupan sehari-hari kita. Buku ini memang sengaja disusun dalam bentuk cerita agar mudah untuk difahami masyarakat terutama generasi muda sekarang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan







[image]




To Be What You Must, You Must Give Up What You Are - YUSUF
[image]
You Must Be The Change You Want To See in The World - Mahatma Gandhi


Connect with Yusuf:
To Be What You Must, You Must Give Up What You Are - YUSUF
[image]
You Must Be The Change You Want To See in The World - Mahatma Gandhi